tirsdag 25. mars 2014

Fyldig tomatsuppe m/søtpotet og linser


Til tross for nydelige soldager i Bergen, er det fortsatt kaldt i leiligheten jeg kommer hjem til om kveldene. Og fordi vi driver med oppussing på fulltid (hvertfall full-kveldstid) er det godt med en god og varm suppe, som er rask å lage og som metter sånn passelig godt rett før sengetid. Det blir lite tid til matlaging for tiden, men denne suppen er veldig rask og enkel å slenge sammen. Og så smaker den ekstra godt når den kan varmes opp kvelden etterpå også! Basisoppskriften til denne tomatsuppen har jeg fått av min kjære eks-roomie Line (du er savnet!), og den er laget gang på gang med stor suksess. For å få den litt fyldigere, samt øke proteininnholdet, har jeg tilsatt litt røde linser. En liten søtpotet ble også tilføyd fordi den lå i kjøleskapet - perfekt for å tilsette litt sødme sammen med den skarpe tomatsmaken. Linsene og søtpoteten satte en artig liten vri på suppen, men er absolutt ikke et must dersom du ikke har det for hånden. Det skal lite til for å lykkes med denne oppskriften, så her er det bare å sette igang!





Fyldig tomatsuppe m/søtpotet og linser
4 store skåler

1 løk
2 fedd hvitløk
1 chili (evt paste/pulvet)
1 liten søtpotet
1 boks hermetiske tomater
8 cherrytomater (evt 1 ekstra boks hermetiske)
3 ss tomatpure
1 boks røde linser
2 buljongterninger
1-2 ts oregano
1-2 ts karri
1 l vann
Salt, pepper

Fres løk, hvitløk, chilli og oppkuttet søtpotet i litt olje. Tilsett tomater samt tomatpure, og spe på med vann. Ha oppi buljong, linser og krydder. La koke i minst 20 minutter. Kjør suppen med en stavmikser til den får en jevn og kremete konsistens. Smak til med salt og pepper, eventuelt mer krydder. Server med godt brød, kokte egg, eller slik som jeg: litt fetaost. Smaker nydelig!


3 kommentarer:

  1. Nam, denne kunne eg tenkt meg å prøve :) Men ka type buljong bruke du? Eller har det ikke så mye å si? Så hvertfall veldig god ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei lil sis :) Ja, det må du! Har lagt den før, hjemme, og huske at både du og (spesielt Steini) likte det veldig godt! Bruk den buljongen du har, det har ikke så mye å si. Eg pleie å ha grønnsaks- eller kyllingbuljong :)

      Slett
  2. Eg må prøve denne luksusversjonen av suppen en dag. Såg og hørtes super godt ut :D du e flink <3 <3 klem

    SvarSlett