søndag 16. mars 2014

Helgefrokost: Søtpotetlapper



Som student laget jeg meg titt og ofte sunnifiserte pannekaker/lapper til både frokost og lunsj. Nå som jeg er i jobb blir desverre hverdagsfrokosten kraftig nedprioritert. Men desto kjekkere er det å stille i stand en diger luksusfrokost i helgene! Og hva smaker vel da bedre enn pannekaker? Lite, spør du meg. Og da er det perfekt å ha noen sunne og mettende pannekakeoppskrifter på lur, som går fort å slenge sammen. Denne versjonen av frokostpannekaker inneholder en av mine favorittmatvarer, nemlig søtpoteter. Søtpoteter er helt genialt - profulle av god næring, og kan brukes til det meste! Smaker ypperlig i både frokoster så vel som middager.



Søtpotetlapper
10 mellomstore lapper

2 små søtpoteter
3 egg
4 ss kokosmelk (eller annen type melk/yoghurt)
2 dl havregryn
5 små dadler (evt honning)
2 ss maismel
1 ts kanel
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver

Vask søtpotetene og skjer dem i små biter. Kok dem møre, dette tar om lag 5 minutter. Mens potetene koker kan du kverne havregrynene og dadlene sammen ved hjelp av en stavmikser/blender. Når potetene er ferdigkokt, moser du dem sammen med eggene og melken. Deretter rører du inn havregrynsblandingen og resten av de tørre ingrediensene. Spe på med maismel til røren er rimelig tykk, jeg trengte ett par spiseskjeer. Har du tålmodighet til det, kan du godt la blandingen stå og svelle i noen minutter. Deretter stekes lappene i litt olje. Server lappene med peanøttsmør, honning og bær/frukt, eller brunost og smør. Ta det du er lysten på, eventuelt det du kan finne kjøleskapet. Mine lapper fikk følge av peanøttsmør, blåbær og mango - en kombo som absolutt kan anbefales! God morgen, og GOD frokost, alle sammen.










2 kommentarer:

  1. Martha :) så gøy med bloggen din, du inspirere meg til å prøve ut oppskriftene dine :) Så disse lappene skal prøves i helgen. Et spørsmål når det gjelder de søtpotene, de er jo digre syns jeg. Så var vanskelig å finne to små, haha. Holder det da med en diger en? :) Gleder meg til å følge deg videre.

    Klemmer Maren

    SvarSlett
  2. Hei Maren! Så kjekt at du like bloggen, og at du prøve oppskriften! Eg brukte noen søtpotetee som va i relativt vanlig potetstørrelse, men ofte så e de jo mye større. Så en stor høres bra ut :) gleder meg til å høre hvordan det gikk, lykke til! :)

    SvarSlett