fredag 25. april 2014

RAW nøttekake m/ lakrisbunn og jordbærlokk



Før påske, dag da jeg var en svipptur innom Oslo og valset nedover Karl Johan, kom jeg over en sjappe som solgte lakrispulver i ren form. Som den lakriselskeren jeg er, tenkte jeg med en gang at dette var noe jeg måtte kjøpe med meg. Og da jeg aldri engang har hørt om ett slikt lakrispulver, måtte jeg også begynne å tenke (les: saumfare nettet) ut hva jeg kunne bruke til.

Jeg fant liksom aldri helt en oppskrift jeg syntes så fristende ut, men i matbloggeverdenen fant jeg mange spennende oppskrifter på diverse raw-godsaker. Å lage en raw-kake har jeg lenge hatt lyst til å prøve, men ikke helt giddet - de krever jo som regel en hel haug ingredienser. Men da jeg var så heldig å være hjemme hos min kjære mamma, som alltid har en haug med nøtter og andre bakeingredienser i kjøkkenskapet, samt en meget god stavmikser, fant jeg ut at tiden var inne for å prøve. Litt miksing og triksing av en haug forskjellige oppskrifter, samt en liten dose kreativitet endte opp med noe jeg velger å kalle en RAW nøttekake m/ lakris og jordbærlokk. Den ble en meget stor suksess om jeg tørr si det selv, og ble mottatt med trampeklapp (nesten, hvertfall) av venninnegjengen. En oppskrift jeg er stolt av rett og slett, og som definitivt skal lages ved flere anledninger. Den krever litt ingredienser, men ikke verre enn at du finner de på vanlige matbutikker (foruten lakrispulveret(?), men dette vil jeg tro finnes på helsekosten). Litt nøtter, litt frukt, og en god blender/foodprosessor/stavmikser og du er good to go. Prøv da vel!



RAW nøttekake m/ lakrisbunn og jordbærlokk
1 liten kakeform

Bunn
1 dl mandler
1 dl valnøtter
4 dadler
1 ss honning
2 ss lakrispulver
1 ss kakaopulver
(1 ts anispulver)

Mal nøttene til fint mel i en blender/foodprosessor. Tilsett resten av ingrediensene og la det "eltes" sammen i blenderen til en tykk og klissete masse. Smak til med lakris/kakao/honning, alt etter hvor søtt og sterkt du vil ha det. La deigen hvile i kjøleskapet en liten time, før du kjevler den ut til en rund form (bruk gjerne bakepapir over og under deigen når du kjevler, hvis den er veldig klissete). Legg deigen i bunnen av en bakepapirkledd bakeform. Jeg brukte en form med diameter 30 cm og da ble kaken litt vel tynn, så du kan med fordel bruke en mindre form dersom du har det.

Cashewkrem
2 dl usaltede cashewnøtter
2 dadler
1 banan
1 ts honning
2 ss kokosflak

Bløtlegg cashewnøttene ett par timer før du skal lage kremen. Mal nøttene til mel og tilsett resten av ingrediensene i blenderen. Blend sammen til du får en fløyelsmyk krem, og smør kremen utover lakrisbunnen.

Jordbærlokk
300 g frosne jordbær
2 dadler
0,5 banan
3 ss kokosmelk
1 ts honning

Tin jordbærene litegrann, og kjør de i blenderen sammen med resten av ingrediensene. Smør sorbeten uteover kaken (altså oppå cashekremen). Sett kaken i fryseren ett par timer, før du pynter med litt bær eller noe annet dekorativt. Server, motta applaus, og nyt. GOD HELG!


























4 kommentarer:

  1. Hvilken kakao bruker du? :)

    SvarSlett
  2. Jeg brukte vanlig bakekakao, kjøpt på matbutikken :) Så kaka er vel ikke 100% raw, men men.. holder for meg ;) Lykke til hvis du lager!

    SvarSlett
  3. Holy malony, denne Ska testas! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må du! Kjempegod, og kjempelett og lage så lenge du har ein god blender/stavmikser etc :D

      Slett