tirsdag 22. april 2014

Hjemmelaget frokostgranola


"Alle" matblogger har vel en eller flere oppskrifter på granola/musli/frokostblanding (kjært barn har mange navn), og denne bloggen blir intet unntak. For hjemmelaget granola er noe av det beste jeg vet, og mikses ofte sammen hjemme hos oss. Det er lett og lage, og smaker tusen ganger bedre enn de ferdigkjøpte, synes nå jeg. Og hva passer vel bedre enn ett lett og supersunt frokosttips nå som vi går mot lysere og varmere tider? Granolaen jeg lager består stort sett av de samme ingrediensene hver gang, men målene blir alltid tatt litt på gefylen, og tilpasset de mengdene jeg har i kjøkkenskapet. Jeg har derfor aldri skikkelig skrevet ned oppskriften, men på forespørsel fra ei venninne tok jeg mål sist gang jeg laget den - og da kan jeg jo like godt dele den her! "Hemmeligheten" min er at jeg putter kokos i blandingen på slutten av steketiden - for en kokoselsker som meg setter dette virkelig prikken over i'en! Ellers vil jeg anbefale dere og bruke de nøttene og frøene der har tilgjengelig, men husk å tilpass mengde vann (og steketid) etter hvor mye dere putter i av hver ingrediens.














































Hjemmelaget frokostgranola
1 stort Norgesglass

5 dl (store) havregryn
2 dl solsikkekjerner
2 dl hakkede nøtter (mandler, valnøtter, hasselnøtter)
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
2 ss kanel
1 ts kardemomme
2 ss nøytral olje
2 ss honning
3 dl vann
1 dl kokos

Bland sammen de tørre ingrediensene (minus kokos). Rør ut olje og honning i vannet, og hell det over den tørre blandingen. Rør godt, slik at alt vannet fordeler seg. Jo mer vann du bruker, jo mer "klumpete" vil blandingen bli, og jo lenger steketid trengs. Fordel blandingen utover en bakepapirkledd langpanne, og stek i ovnen på 180 grader i 30-40 minutter, helst varmluft. Rør om hvert femte/tiende minutt. Etter cirka 20 minutter, fordeler du kokosen utover blandingen. Det er ingen krise om denne er med fra starten, men den blir fortere brent enn de andre ingrediensene, og jeg foretrekker derfor og ah den i litt senere. Når granolaen er så crispy som du vil ha den (pass på, det er en hårfin balanse mellom crispy og brent!), tar du den ut av stekeovnen og lar den avkjøles på kjøkkenbenken. Når det er blitt kaldt heller du den over i ett eller flere lufttette glass.

Jeg synes granolaen blir aller best sammen med gresk yoghurt, litt honning og kanel, og en stor dose fersk frukt eller bær. Eller som topping på en frisk bær- og yoghurt smoothie. Men hva du velger å ha til den, er selvfølgelig helt opp til deg. Og dere, lag mye når dere først skal lager den - spesielt om dere har en sulten mann i hus... Jeg lover den får ben å gå på!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar