tirsdag 15. april 2014

Gul påskesuppe m/ gresskar og kokosmelk

Helt fra første gang jeg ble servert gulrotsuppe laget på kokosmelk har jeg vært hekta. Dessverre fikk jeg aldri snappet opp oppskriften, men jeg fikk med meg at gulrot og kokos var hovedessensen i suppen. Og da hadde jeg jo ikke annet valg enn å eksperimentere meg fram til min egen oppskrift! Oppskriften tok noen ganger å perfeksjonere, men jeg mener selv at jeg nå har funnet fram til en vel så god utgave av gulrotsuppen slik den en gang ble servert. But lets face it; med kombinasjonen søt gulrot, mild kokos og sterke krydder, er det mye som skal til for å mislykkes!

Oppskriften jeg nå skal presentere dere for, tar gulrotsuppen til ett enda høyere nivå. Etter at søtpoteten for alvor ble oppdaget hjemme på kjøkkenet mitt, har jeg ofte byttet ut noe av gulroten med søtpotet. Dette har vært stor suksess, men samtidig har jeg også alltid hatt lyst til å prøve oppskriften ut med gresskar. Og da jeg tilfeldigvis fikk kjøpt med meg gresskar fra verdens beste grønnsakshandel ute på Jæren, var det dags. Og dere - her har vi en ny favoritt! For dette var bare SÅ godt. Lag det!, er alt jeg vil si. (Men dersom du ikke får tak i gresskar, fungerer den meget godt med bare gulrøtter, evt søtpoteter også).


Gul påskesuppe m/ gresskar og kokosmelk
4 porsjoner

1 liten løk
1 fedd hvitløk
2-3 cm fersk ingefær
500 g muskat gresskar
2 gulrøtter
1 boks kokosmelk
4 dl vann
2 buljongterninger
1 ts koriander
1 ts cayennepepper
Salt, pepper

Finhakk løk og hvitløk, og surr i litt olje i en gryte. Rasp over ingefær. Rens gresskaret, og kutt opp i biter. Gjør det samme med gulroten, og ha det oppi gryten med løken. La det surre litt, før du heller over kokosmelk og vann. Ha opp buljong og krydder. La suppen koke i ca 15 minutter, til grønnsakene er blitt møre. Kjør alt sammen med en stavmikser, til suppen har fått en jevn og kremete konsistens. Smak eventuelt til med mer krydder. Server med en kvist grønt og godt brød, eller som forrett til en større middag.

NYT, og GOD PÅSKE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar