onsdag 14. mai 2014

Havregrøt med gulrotsmak



Dette er kanskje ikke egentlig en oppskrift, men mer ett tips på hva du kan gjøre for å variere den klassiske havregrøten. For ja, vi elsker vel alle havregrøt? Det gjør i hvert fall jeg, og jeg spiser sikkert havregrøt minst en gang om dagen, enten til frokost, før trening, eller som kveldsmat. På grunn av inntakshyppigheten er jeg naturlig nok veldig glad i å variere på hva jeg putter oppi grøten. For en stund tilbake fikk jeg den noe merkelige ideen om å putte gulrot i, men som viste seg å bli riktig så godt! Det høres kanskje litt rart ut, men hallo, kan man bruke det i kake, kan det vel også brukes i grøt? Jo, tenkte jeg og prøvde. Og nam! Det positive er jo at man får lurt inn litt ekstra vitaminer - og har man i ett egg i tillegg, får man i seg proteiner også. Perfecto!

Havregrøt med gulrotsmak
1 porsjon

1 raspet gulrot
3 dl vann
1 dl store havregryn
1 ts kanel
0,5 ts kardemomme
0,5 ts salt
5 dråper vaniljesmak
1 ts naturell kremost
(1 egg)
Valgfri topping

Kok opp vann og raspet gulrot, la det koke noen minutter. Ha i havregryn, kanel, kardemomme, salt og vanilje og la alt koke til det har blitt en skikkelig grøt. Grøten kan helt sikkert lages i mikroovnen også, men det har ikke vi hjemme.Når vannet er kokt inn, rører du inn kremost og egget (valgfritt, blir like godt uten). Server med ønsket topping - til denne grøten synes jeg det er best med kanel, brunt sukker og litt hakkede nøtter. Enjoy!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar