tirsdag 3. juni 2014

Pai m/ asparges, chevre og karamelisert løk og valnøtter

Denne paioppskriften ble til en dag jeg hadde litt forskjellig matvarer i kjøleskapet hvor best-før datoen nærmet seg faretruende. Blant annet en chevre som merkelig nok hadde gått litt i glemmeboken, og som derfor burde brukes. Chevre er jo nydelig sammen med honning og valnøtter, og ettersom jeg tilfeldigvis også hadde en ferdiglagt paideg liggende (har en tendens til å lage dobbelt opp når jeg først er i gang!) var det selvsagt at dette måtte prøves i en pai. En bunte med hvit asparges fant jeg også, og da fikk de også bli med i herligheten. Resultatet viste seg å bli helt etter min smak; småsøtt og salt på samme tid, både crispy og fløyelsmyk konsistens, og ikke minst veldig fyldig på smak. En pai litt utenom det vanlige! Passer perfekt til tapas- eller koldtbordet, eller som hovedrett servert sammen med en god salat og godt brød. Og ett glass rødvin. Eller to. Eller fler!

Pai m/ asparges, chevre og karamelisert løk og valnøtter
1 paiform

1 forstekt paibunn, oppskrift på den grove typen jeg bruker finner du her

1 bunt hvit asparges (kan helt sikkkert bruke grønne også)
0,5 løk
En håndfull valnøtter
1 ss honning
200 g chevre
3 egg
3 ss fløte/melk
Salt, pepper



Hvis du ikke er like heldig som meg og har en ferdiglagt paideg liggende, starter du med å lage denne og forsteke den i ovnen i cirka 10 minutter. Mens bunnen står i ovnen lager du fyllet: Start med å skrelle aspargesen med en potetskreller, skjær av den nederste tuppen (kastes) og skjær resten av asparges i passelig store biter. Ha bitene i kokende vann tilsatt salt, og kok dem i rundt 5 minutter til de er møre (hvit asparges skal koke noe lenger enn den grønne). Mens aspargesen koker, kutter du løk og surrer løken i litt olje. Tilsett en neve hakkede valnøtter samt 1 spiseskje honning og la dette glasere seg i noen minutter. Bland sammen 3 egg med fløte/melk, tilsett ønsket mengde salt og pepper. Fordel løk, valnøtter, asparges og chevre over paibunnen, og hell eggeblandingen over. Jeg klippet over litt vårløk for syns skyld ;) Stek paien i cirka 30 minutter, 200 grader. La den avkjøle seg noen minutter før du serverer. Bon appétit!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar