søndag 8. juni 2014

Kremet søtpotetsalat m/ blåmuggost



Her om dagen når jeg skulle på grillfest til en venninne, var det jeg som skulle stå for potetsalaten. Jeg har egentlig aldri vært noe fan av den tradisjonelle potetsalaten, og tenkte at dette var en ypperlig anledning for å trikse og mikse litt på kjøkkenet. Og siden jeg har en greie for søtpoteter (for de som ikke visste det allerede...), var det klart at jeg måtte prøve å lage en søtpotetsalat. For litt siden oppdaget jeg også kombinasjonen søtpotet og blåmuggost, to smaker som passer fantastisk godt sammen. Og da var det jo egentlig ingen tvil om at søtpotetsalaten måtte få følge av av blåmuggosten. Resultatet ble riktig så godt, og falt (heldigvis) i smak hos resten av grillfolket. En spennende og annerledes potetsalat som absolutt skal lages igjen!





























Kremet søtpotetsalat m/ blåmuggost
Grilltilbehør til 6-8 personer

3 søtpoteter
1 hvitløksfedd
1 liten rødløk
3 stilker vårløk
1 liten neve valnøtter
100 g blåmuggost
2 dl kesam
1 ss honning
Salt, pepper

Skrell søtpotetene og kutt dem opp i passe små biter. Fordel utover ett stekebrett, ringle over olje, salt og pepper. Stek i ovnen på 220 grader, til de er møre og fine. Jeg valgte å ha dem i ovnen istedet for å koke dem, for å få de litt fastere konsistensen. Mens potetene står i ovnen, finhakker du hvit-, rød-, og vårløken, samt valnøttene. Smuldre over blåmuggosten og bland alt sammen med kesamen (evt rømme/creme fraiche/det du foretrekker). Smak til med en liten dæsj honning, salt og pepper. Du kan også tilsette mer blåmuggost eller kesam, alt etter hvor skarp blåmuggostsmak du vil ha (husk at det også er forskjell på skarpheten til de forskjellige blåmuggostene). Jeg valgte å gå for en ganske mild variant, med relativt lite ost, slik at potensielle blåmuggostskeptikere på grillfesten også kunne forsyne seg - men kunne lett hatt oppi litt ekstra dersom det bare hadde vært til meg. 

Når potetene er ferdigstekt, tar du dem ut av ovnen og avkjøler på kjøkkenbenken. Når de er helt avkjølt, vender du dem forsiktig inn i kesamblandingen. Topp med litt vårløk, og nyt en annerledes og spennende potetsalat! Smaker ypperlig til de aller fleste grillretter, både kjøtt og fisk. Kan også anbefales til tapasbordet, eller bare som pålegg på litt godt brød. Holder seg fint i kjøleskapet noen dager, og blir nesten bedre om den får stått over natten, da setter smakene seg skikkelig. God grilling!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar