mandag 16. juni 2014

Superenkelt Supergrovbrød



Jeg er ikke noe brødperson, og spiser igrunnen svært sjeldent brød. Jeg holder meg som regel til knekkebrød, eventuelt kornbrødet jeg har lagt ut oppskrift på her. Det er imidlertid lite som slår smaken (og duften!) av ett saftig, nybakt grovbrød. Desverre er det ikke alltid så enkelt å få til et luftig grovbrød selv, da grove meltyper ofte har mindre gluten i seg, noe som gjør det vanskeligere å få det til å heve. Men etter en del (mange!) mislykkede forsøk har jeg ENDELIG lykkes med en oppskrift som fungerer. Om det er selve oppskriften eller min flotte kjøkkenmaskin som skal få æren av dette, er vanskelig å si - jeg tipper det er en god blanding! Hemmeligheten er å bruke nok veske, samt la deigen eltes litt (for) lenge i kjøkkenmaskinen. Har du ikke alle meltypene, står du selvfølgelig fritt fram til å bytte noen av dem ut med en annen meltype, men med disse målene (samt en god kjøkkenmaskin) garanterer jeg suksess. La det bakes!

Superenkelt Supergrovbrød
2 brødformer

3 dl rugmel
3 dl byggmel
4 dl sammalt hvete
3 dl fullkorns hvete (fibra)
2 dl havrekli
1,5 dl linfrø
1,5 dl solsikkekjerner
1 klype salt
1 pakke tørrgjær
11 dl lunkent vann
2-3 dl hvetemel

Bland alle ingrediensene sammen i kjøkkenmaskinen. Hold tilbake litt av hvetemelet, og spe på
etterhvert som deigen eltes. Deigen skal være ganske løs, akkuratt såpass løs at det ville blitt søl om du skulle kna for hånd. La deigen eltes på lav styrke i 10-15 minutter. Når deigen er ferdigeltet, dekker du til bakebollen med plast/håndkle, og lar den heve på ett lunt sted. Etter en time (eller mer), heller du deigen over i to brødformer. La deigen heve i enda 30 minutter, før du steker brødene midt i ovnen på 180 grader. Hvor lenge de skal stå kommer ann på ovnen og størrelsene på brødformene. Mine brød pleier å bli ferdig etter 45 minutter. La brødene avkjøles litt, før du skjærer opp brødskiver, har på godt pålegg, og nyyyyter.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar