onsdag 23. juli 2014

Middelhavsinspirert kikersalat



Nå som sommeren viser seg fra sin fineste side, er det ingenting som smaker bedre enn en frisk og deilig salat. Gresk salat er alltid en favoritt her i husert, og her om dagen lot jeg meg inspirere av nettopp grekerne når jeg cravet en stor og god salat til middag. For å få salaten mer mettende tilsatte jeg sprøstekte, krydrete kikerter - og mens ovnen likevel var på, slang jeg også inn noen av de andre grønnsakene. Kombinasjonen med sprøstekte kikerter, lune grønnsaker og frisk salat - for ikke å glemme avokoado og fetaost - var rett og slett himmelsk god. Ekstra fint er det at denne salaten passer like godt til middag for en, som middag til flere. Man tilpasser rett og slett mengden til antall mennesker som skal spise. Billig, sunt, lettvint og sabla godt - dette er en ny favoritt!

Middelhavsinspirert kikersalat

Kikerter + krydder
Paprika
Tomater
Squash
Rødløk
Ruccola/spinat
Avokado
Oliven
Fetaost
Olivenolje
Salt, pepper, oregano

Skyll kikertene og krydre godt med det kydderet du liker - jeg brukte salt, pepper, paprika og chillikrydder. Fordel kikertene på en stekeplate, og stek dem crunchy i ovnen, i rundt 20 minutter på 200 grader. Kutt opp paprika, tomater, squash og rødløk, og hiv disse inn i ovnen sammen med kikertene. Vend litt på kikertene halvveis i steketiden, slik at de ikke brenner seg. Når grønnsakene er ferdig stekt, lar du dem avkjøle litt. Fordel salat utover tallerken, og ha over kikerter og grønnsakene. Fordel avokado og oliven på toppen, og smuldre over litt fetaost. Ringle over litt olivenolje, samt litt salt, pepper og oregano. Simple as that! NYT.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar