torsdag 31. juli 2014

Sommerlige nektarinmuffins




Nektariner hører sommerferien til, og jeg har ingen anelse om hvor mange nektariner jeg har konsumert de siste dagene - men mange, det er sikkert og visst! Lite smaker så godt som en kald nektarin mens man ligger og soler seg i sommervarmen, og slike dager har det vært en del av i det siste, kan man trygt si.

Nektariner passer også godt sammen med annen mat, både på middags- og dessertbordet. Denne gangen har jeg puttet nektarinen i en grov muffinsrøre, og resultatet ble meget vellykket. Dette er kompakte muffins man blir mett av, og de er bare søtet med dadler og banan. Perfekte til å servere en sommerkveld på terrassen eller å putte med seg i strandvesken.





Sommerlige nektarinmuffins
12 store muffins

5 dl havregryn
2 dl hasselnøtter
1 dl linfrø
2 dl speltmel
15 store dadler
2 egg
1/2 dl kokosolje
1 moden banan
1 ts vaniljepulver
2 ts bakepulver
1 ts malt muskat
1 ts kardemomme
1 ts kanel
3 dl vann

Mal havregryn, hasselnøtter og linfrø til mel i en foodprosessor eller lignende. Hell melet over i en annen skål og bland sammen speltmel (eller annen type mel). Ha dadlene, egg, kokosolje og banan i foodprosesseren, og kjør til du får en jevn og fin masse. Hell massen over melblandingen og rør sammen. Tilsett krydder og vann, og la røren stå og svelle en liten stund, rundt 15 min. Fordel røren i muffinsformer, jeg fikk 12 store muffins ut av denne røren. Dryss gjerne over litt kokos til slutt, og stek i ovnen på 200 grader i rundt 25 minutter. Muffinsene smaker best nystekt, men holder seg også fint noen dager i kjøleskapet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar