mandag 22. desember 2014

Julegranola med gresskar og krydderier




Det er ingen tvil om at hjemmelaget granola er sånn cirka det beste jeg vet. Så da skulle vel bare mangle at jeg måtte lage en juleversjon også! Denne gangen er blandingen krydret med både gresskarpuré, kanel, nellik og ingefær. Servert sammen med gresk yoghurt, mandariner, masse fiken og en dæsj honning, snakker vi ekte julesmaksfest i munnen. Nesten som dessert til frokost, vil jeg påstå. Går du lei av rundstykker og pålegg denne juleferien, vil jeg absolutt anbefale å prøve dette.




Julegranola med gresskar og krydderier

3 dl gresskarpure
10 dadler
2 ss lønnesirup eller honning
1 dl vann
1 ss kanel
1 ss ingefær

5 dl (store) havregryn
2 dl solsikkekjerner
2 dl hakkede nøtter (mandler og valnøtter)
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl kokos


Valgfritt: Rosiner eller annen tørket frukt




Lag gresskarpuré ved å koke gresskrbiter møre og kjøre dem i en foodprosessor sammen med dadler, lønnesirup, vann, kanel, ingefær og nellik. Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle (som alltid: bruk det du har, og de mengdene du vil!). Hell puréen over og bland godt. Stekes i varmluftsovn på 180 grader - husk å røre om hvert femte minutt slik at det ikke brenner seg. Bland i rosinene til slutt, jeg liker å steke dem sammen med blandingen de siste fem minuttene for å få de litt crispy. Avkjøl og nyt. GOD JUL!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar