søndag 14. desember 2014

Byggrynssalat m. søtpotet, chevre og fiken










Lite slår en god salat, og jeg elsker å eksperimentere med nye smakskombinasjoner. Jeg liker å tro at det faktum at jeg var superkresen helt til opp til begynnelsen av tyve-årene, gjør at jeg nå må ta igjen for tapte smaksopplevelser. Nå er det jo mer frukt og grønt jeg kan presse inn i et måltid, jo bedre er det. Denne oppskriften en typisk kreasjon som ble skapt på impuls ut fra det jeg hadde handlet noen dager i forveien, og som viste seg å bli en utrolig god og spennende smakskombinasjon. Med søtpoteter, rosmarin og fiken vil jeg også påstå at denne salaten er perfekt i disse førjulstider, enten som et vegetarisk alternativ, eller som tilbehør til noe annet.

Byggrynssalat m. søtpotet, chevre og fiken
2 personer / tilbehør til 4

1 stor søtpotet
1 paprika
1 dl byggryn
3 store never ruccola
5-6 fiken
1 liten rødløk
Chevre
Rosmarin
Olivenolje, salt, pepper

Start med å vaske og kutte søtpoteten(e) og paprika i passelige biter, krydre med salt, pepper, rosmarin og olje. Bak dem møre i ovnen på 200 grader, ca 20 minutter. Kok byggryn etter anvisning på pakken. Ha ruccola, oppskåret rødløk og fikener i en bolle. Når søtpotetene, paprika og byggryn er ferdig, blander du dette oppi salaten. Dryss over ønsket mengde chevre. Kvern over litt ekstra salt og pepper og ringle over litt olivenolje. Server :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar