mandag 8. desember 2014

Førjulskaker: Myke krydderjulestjerner



Tenk at det er desmber allerede! Denne høsten har gått utrolig fort, med lange jobbdager og masse reiser og planer nesten hver eneste helg. En kjekk høst, ingen tvil om det, men guri så herlig det var med blanke ark denne helgen. Dager som har ble fylt opp med akkurat det jeg ønsker, akkurat når jeg ønsket. Da ble det selvfølgelig også litt eksperimentering på kjøkkenet, og denne helgen var det selvfølgelig julebaksten som sto for tur.

Det er ingen tvil om at desembermåned byr på masse hyggelige anledninger som innebærer masse god mat og kaker. Men så varer jo desember tross alt en hel måned, og skal vi drive og spise julekaker hver eneste dag, blir sukkerinntaket litt for høyt for min smak. Kroppen min responderer rett og slett ikke så bra på for mye sukker, og jeg har derfor ikke lyst til å gå gjennom den kjekkeste tiden av året med humørsvingninger, ustabil mage og en daff kropp. Løsningen for min del er derfor å prøve og holde inntaket på et minimum til selve juleferien (les: fri fra jobb!) begynner, og heller eksperimentere med alternative godsaker i begynnelsen av måneden. Det er jo tross alt krydderet og selve lukten av kakene som er det viktigste for å ha satt stemningen! Klarer man i tillegg å inkorporere dette som en del av de måltidene man uansett hadde spist (altså ikke bare i tillegg til alt man spiser utenom), unngår man jo også ett altfor høyt kaloriinntak over så lang tid.



Så! Over til oppskriften. Disse julekakene/kjeksene ble altså tryllet fram på kjøkkenet denne helgen. Sunne havrekjeks med gresskar, nøtter, sjokolade og en hel del krydder. Sounds good, ikke sant? Høyt fiberinnhold, minimalt med sukker, men likevel julete som bare det. Kjeksene ble ikke helt som jeg hadde sett for meg - de ble gode og saftige, men hverken konsistensen eller utseende ble helt som jeg hadde tenkt (tanken var vel egentlig at det skulle bli mer pepperkake-cookies... det ble de ikke helt!). Jeg var derfor litt i tvil om de var "bloggverdige", men etter å ha fått både tommel opp og lovord av to prøvekaniner (som til og med var av det mannlige slaget!) tar jeg likevel sjansen på at det er flere disse kan falle i smak hos nå i førjulstiden. La meg derfor få presentere dere for myke julestjerner ala Martha, som IKKE smaker pepperkaker, men som likevel er ganske så gode å knaske på og som kan nytes med den beste samvittighet:



Myke krydderjulestjerner
ca 15 store "kjeks" 

3 dl gresskarpure
10 dadler
3 ss lønnesirup / honning
4 dl havregryn
1 dl mandler
1 dl kokosmasse
2 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver
2 ts kanel
2 ts ingefær
1 ts kardemomme
1 klype salt
Valgfritt: En håndfull finhakkede mandler + mørk sjokolade

Start med å lage gresskarpuré (eller du kan bruke den som kjøpes på boks) ved å skjære vekk skallet, kutte i små biter, og koke dem til de er møre. Hell av vannet, og kjør bitene i en foodprosessor sammen med dadlene og lønnesirupene, til du får en jevn puré. Hell gresskarpuréen i en bolle. Lag mel av havregryn og mandler i foodprosessoren (eller bruk havremel og mandelmel), og bland dette sammen med gresskarpuréen og resten av ingrediensene. Smak til med ønsket mengde krydder, og bruk gjerne feks nellik hvis du har det også. La røren svelle i noen minutter, før du har oppi hakkede mandler og sjokolade. Form kjeks (gjerne i juleformer for å gjøre de ekstra julete) på en stekeplate, og stek kjeksene i 10-15 minutter på 180 grader. Jeg fikk de som sagt ikke så crunchy som jeg ønsket, men gode og saftige ble de! Bør oppbevares i kjøleskap.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar