lørdag 3. oktober 2015

Minipaier m.rødbete, chevre og valnøtter


I går var jeg på tapasaften hos ei god venninne, og som alltid når det kommer til tapas, skulle vi alle ta med en smårett eller to hver. Jeg meldte bud om at jeg tok med pai, og tok en kjapp titt i kjøleskapet for å finne ut hva jeg kunne putte oppi. Valget falt på ett par rødbeter og litt leftover chevre - en kjent og kjær kombinasjon som smaker fantastisk sammen. Sammen med litt spinat, valnøtter og honning utgjør jo dette en fantastisk salat - så hvorfor ikke putte det i en pai? Jeg droppet eggestanden og kjørte på med eggfrie minipaier (tror det kalles galetter?!). Resultatet ble meget bra (om jeg får si det selv), og oppskrift ble både etterspurt og blogge-lovet bort. Flaks at jeg knipset noen bilder underveis (de ble jo så rustikke og fine!).

Denne gangen har jeg (for en gangs skyld) gått for en tradisjonell paideg med fint mel og masse smør i, det var jo tross alt fredag - men jeg er sikker på at det vil smake vel så godt med feks litt rug eller grovere mel i. Dersom du vil gå for en sunnere variant, kan du jo feks klikke her, hvor jeg har delt min faste hverdagspaideig. Jeg har også brukt en klatt artiskokkpure i paiene, dette finner du i velassorterte matvarbutikker - men kan helt sikkert skippes om du ikke får fatt i. Oppskriften på fyllet er (som vanlig) ikke supernøyaktig, bruk de mengdene du føler for, og varier gjerne med det du tenker er godt. Bra blir det nok uansett!



Minipaier m.rødbete, chevre og valnøtter
8 små minipaier

Paideg:
75 g smør
200 g hvetemel
1 klype salt
3-4 ss vann

Fyll:
2 små / 300 g rødbeter
En håndfyll valnøtter
100 g chevre
Artiskokkpure
Honning
Mynte








Start med å skrelle rødbetene, og kutte dem opp i små biter. Bak dem i ovnen på 200 grader (mest for å bli kvitt overflødig veske, 15 minuter er nok), mens du ordner paidegen. Paideigen lager du ved å kna hvetemel og smør sammen med en skvett vann, til den er fast og smidig. Paideig skal jo helst hvile en liten time i kjøleskapet for å bli enklere og hanskes med, men dersom du lager små minipaier slik jeg har gjort, er ikke dette nødvendig. Del deigen opp i 8 små stykker, og bruk fingrene til å presse dem flate og runde. Deretter smører du på en liten teskje artiskokkpure i midten, og har over en stor spiseskje rødbeter på hver av paiene. Skvis over bittelitt honning, brekk over noen valnøtter, og smuldre over chevre og litt finhakket mynte tilslutt.  Brett paiene sammen på sidene, og sett inn i ovnen. Stek på 200 grader i rundt 25 minutter, til paiene har fått en gyllen stekeskorpe. Server!

Tips: skal du ta paiene med i vesken, slik jeg gjorde - kan du kutte ned steketiden til 20 minutter, og heller steke de siste 5 minuttene når du kommer fram til selskapet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar