mandag 7. april 2014

Salat med halloumi, ananas og ovnsbakte grønnsaker


























I helgen da vi var ute og ruslet i mitt nye nabolag (takk for besøket, beste Silje og Brock!), tok vi turen innom en av innvandrerbutikkene her i strøket, hvor jeg plukket med meg blant annet halloumiost. Halloumi er en kyprisk ost som er laget av geite- og fåremelk (noen ganger også kumelk). Den er fast og litt gummiaktig i konsistensen, og kan derfor fint stekes eller grilles. Den passer perfekt å ha i friske salater, gjerne kombinert med noe litt søtt og/eller syrlig. Inspirasjonen til denne salaten fant jeg i Hellas, hvor jeg spiste jeg en fantastisk salat med halloumi og mangochutney. Kjøleskapet mitt var desverre tomt for mangochutney, men kunne by på en annen godbit, nemlig ananas. Og ananas er ganske godt det også! Halloumi og ananas stekt i litt olivenolje i stekepannen viste seg å være en meget vellykket kombinasjon. Sammen med ovnsbakte grønnsaker, bulgur og ruccola ble det en veldig smakfull og mettende middag

Salat med halloumi, ananas og ovnsbakte grønnsaker
1 porsjon

1 dl bulgur
1 liten søtpotet
0,5 løk
1 rødbete
En håndfull buketter blomkål
3 skiver halloumi
2 skiver ananas
Ruccola
Salt og pepper, og annet krydder etter ønske

(Både bulgur og grønnsakene står fritt til å byttes ut - jeg brukte det jeg fant i heimen, noe som viste seg å bli en god kombinasjon - men her er det bare å tenke kreativt!)






Start med å kutte søtpoteten og rødbeten i terninger. Skyll gjerne søtpotetbitene i iskaldt vann, for lettere å få dem crispy når de skal bakes i ovnen. Kutt opp løk og blomkål, og fordel grønnsakene utover ett stekebrett. Ha over litt olivenolje og krydder, jeg brukte salt, pepper, timian og paprika. Bak grønnsakene i ovnen på 225 grader i cirka 25 min. Mens grønnsakene står i ovnen, koker du bulguren i 2 dl vann til vannet er kokt inn. Avkjøles mens du venter på at grønnsakene skal bli ferdig. Stek halloumi og ananas i pannen til de har fått en sprø skorpe. Når grønnsakene er ferdig stekt, blander du det sammen med bulgur og ruccola på en tallerken. Legg halloumi og ananas på toppen, og voila! Server og nyyyyt en frisk og god middag :)



























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar