onsdag 25. juni 2014

Blomkålpizza m/ spinat, fetaost og annet digg



For en stund tilbake ble jeg tipset av ei venninne som hadde prøvd seg på blomkålpizzabunn. Beskjeden var klar: dette måtte matblogg-Martha prøve. Og nå som den norske blomkålen er kommet i butikken hadde jeg ikke noe valg, det var høyst på tide og teste dette fenomenet. Og Henni, du hadde helt rett, det var VELDIG godt! Og ikke minst enkelt og raskt å smelle sammen, akkurat slik jeg liker det. Man putter bare blomkålen i foodprosessoren, kjører det til det blir en masse, og tilsetter mel, olje og salt. Smører det utover stekepannen, og tada! En genial og sunn pizzabunn, som enkelt kan tilpasses de med glutenallergi og andre intoleranser. Jeg brukte havremel, men her kan man helt sikkert bruke andre meltyper også. Blomkålsmaken er der, men den er veldig mild og god. Av topping bruker man selvfølgelig det man har lyst på - jeg gikk for en vegetarvariant med tomatsaus, spinat, rødløk, champignon, paprika og fetaost. Sett i gang med en god og sunn pizzafest som kan nytes alle dager i uken!

Blomkålpizzabunn
1 langpanne

1 blomkål
3 dl havregryn, malt til mel (eller annen meltype)
1 ts salt
2 ss olivenolje

Forslag til topping:
Tomatsaus, champignon, frossen spinat, paprika, rødløk og fetaost



Vask og kutt opp blomkålen. Ha bitene i en foodprosessor (gjerne litt og litt om gangen), og kjør til det blir en jevn og fin masse. Ha oppi mel, olje og salt og kjør foodprosessoren enda en liten stund. Massen er ganske klissete, men det gjør ikke noe. Bruk en slikkepott og fordel den utover en bakepapirkledd stekeplate. Forstek bunnen på 200 grader i ca 15 min, før du fordeler tomatsausen og resten av fyllet utover. La pizzaen steke videre til osten er smeltet og grønnsakene er møre. La pizzaen avkjøles litt (slik at den lettere slipper bakepapiret), før du kutter den opp og serverer.

ENJOY.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar