tirsdag 16. september 2014

Basisoppskrift: Knekkebrød

Det er ingen tvil om at hjemmelaget knekkebrød slår kjøpeknekkebrød big time - og det er derfor svært gledelig de gangene vi har hjemmelaget knekkebrød liggende i skapet. Proppa med gryn, frø og kjerner er det himla sunt også. Ikke minst svært enkelt å lage! Det eneste negative med hjemmelaget knekkebrød kan vel sies å være at de forsvinner alt for fort... Hjemmelaget knekkebrød kan varieres i det uendelige, men jeg pleier å ta utgangspunkt i en basisoppskrift jeg har fått av min kjære mor. Så varierer jeg med nøtter, krydder og søtning, alt etter hva jeg har lyst på.



Basisoppskrift: Knekkebrød
2 brett

3 dl havregryn
3 dl rugmel
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
1/2 dl linfrø
6-7 dl vann

Forslag til smaksvariasjoner (tilsett evt litt ekstra vann):
- 1 dl gresskarkjerner
- 1 dl valnøtter og 2 ss honning
- 1 dl malte mandler
- Timian, rosmarin, havsalt og noen ss olivenolje

Bland sammen ingrediensene i en bolle. Jo mer "ekstra" ingredienser du bruker, jo mer vann må du ha. Har du tid, kan du med fordel la blandingen stå og svelle en liten stund (gjerne over natten), da blir deigen både enklere å fordele utover stekeplaten, og kornene lettere fordøyelig. Fordel blandingen over to bakepapirkledde stekebrett, og sett dem inn i en varmluftsovn på 180 grader. Etter 10 minutter tar du dem ut, kutter opp i ønsket størrelse, før du setter dem inn i ovnen igjen. Så steker du dem i ca 50 minutter til, til de er gode og sprøe. Avkjøles på rist og oppbevares i lufttett boks. Nytes med godt pålegg. NAM.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar