onsdag 3. september 2014

Chunky Sjoko-Banan Granola


Hjemmelaget granola har vært en stor suksess her i huset, og jeg har tidligere postet en oppskrift på min favorittblanding her. Nå har jeg imidlertid tatt oppskriften til nye høyder, og laget en ny luksusvariant hvor olje og honning ble byttet ut med en sjokoladelignende bananglasur. Og herrejemini. Her snakker vi nam! Er du like stor sjokoladeelsker som meg, lover jeg at dette vil falle i smak. Granolaen blir god og chunky, og når du blander den med yoghurt eller melk får du deilig sjokolademelk... Need I say more? Bananen og dadlene tilsetter sødme, uten at selve banansmaken blir særlig framtredende. Har du ikke dadler, er jeg sikker på at litt ekstra banan eller litt honning gjør samme nytten. Korn, nøtter og frøsorter velger du selvfølgelig helt selv, jeg lager sjeldent granola med nøyaktige mål, men bruker det jeg har i skapet. Men husk at havsaltet virkelig setter prikken over i-en i denne oppskriften, ikke glem det!


Chunky Sjoko-Banan Granola
1 stort Norgesglass

2 godt modne bananer
6 dadler
3-4 ss kakao
1 dl vann
Havsalt

5 dl (store) havregryn
2 dl solsikkekjerner
2 dl hakkede nøtter (mandler og valnøtter)
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl kokos


Kjør bananer, dadler og kako til en jevn masse i en foodprosessor/blender. Tilsett vann på slutten, og rør inn havsaltet til slutt. Bland havregryn, nøtter, frø og kokos i en bolle. Hell over sjokoladeblandingen og rør alt godt sammen. Fordel blandingen utover en bakepapirkledd stekepanne, og stek i ovnen på 180 grader i ca 30 minutter. Rør ett par ganger rundt, men ikke hakk opp for mye - du vil vel bevare chunkynessen! Avkjøles på kjøkkenbenken før du har den over i en lufttett boks/glass. Blandingen holder seg en uke eller to, dersom du ikke spiser opp alt på en gang... Smaker ekstra godt med yoghurt type gresk, og sesongens bær og frukter!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar