tirsdag 11. august 2015

Quinoagrøt



Mitt første møte med quinoa var i Peru for noen år tilbake, da vi fikk servert en nydelig quinoagrøt til frokost. Siden den gang har quinoa blitt en populær ingrediens her i Norge, og er kanskje mest kjent som et mer nærings- og proteinrikt substitutt for ris i salater og andre middagsretter. Men jeg har aldri glemt hvor godt den grøten vi fikk servert i Andesfjellene smakte, og da er det jo klart at jeg måtte trylle frem noe lignende selv! Om den smaker like godt når man ikke har gått opp og ned x antall høydemeter kan jeg ikke garantere - men at det er ett ypperlig alternativ til den noe kjedeligere havregrøten, er jeg rimelig sikker på.

Tips: neste gang du koker quinoa til middagen, spar litt rester til morgendagens frokostgrøt. Da går denne grøten megakjapt og mekke sammen!


Quinoagrøt 
Juster mengde etter sult og antall personer 

Ferdigkokt quinoa
Melk
Kanel og/eller kardemomme

Toppingforslag: honning, nøttesmør, frukt og bær

Bland ferdigkokt quinoa med en god slant melk, litt kanel og/eller kardemomme, og kok opp til melken har satt seg. Server med ønsket topping; jeg anbefaler honning, en melkeskvett, nøttesmør og frukt/bær by choice.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar