mandag 3. august 2015

Vannmelonsalat m. fetaost x 2!


Vannmelon og fetaost = match made in heaven! Det høres kanskje litt sært ut, men jeg lover, det er merkverdig godt. Søtt, salt og friskt på samme tid. Perfekt til sommertapasen eller som feks grilltilbehør. Jeg har flere ganger laget en enkel variant med bare fetaost og mynte etter tips fra ei venninne, men da jeg satt og googlet vannmelonsalat, kom jeg over Nigella Lawsons noe mer avanserte oppskrift, og måtte selvfølgelig prøve denne også. Og ettersom jeg ikke helt har klart å bestemme meg for en favoritt (tror jeg kaaaanskje fortsatt holder en knapp på den med mynte!), er jeg crazy-blogger og tipser likeså godt om begge. Hovedpoenget er at vannmelon og fetaost er digg, og at kombinasjon absolutt bør prøves!

Alternativ 1: Vannmelonsalat m. fetaost og mynte
Tilbehør til 4-5 personer

1/2 vannmelon
1 lime
150 g fetaost
En stor neve mynteblader

Kutt vannmelon i passe store biter (la den gjerne renne fra seg litt, så ikke salaten blir supervannig), finhakk mynte og bland godt sammen. Skvis saften fra 1 lime over. Smuldre fetaost over til slutt. Klart!





Alternativ 2: Vannmelonsalat m. fetaost, rødløk, oliven og koriander
Tilbehør til 4-5 personer

1/2 vannmelon
1/2 rødløk
150 g fetaost
15-20 oliven
1 lime
1 stor neve koriander
Olivenolje
Salt og pepper

Skjær løken i tynne skiver, press lime i en skål, og la løken ligge oppi limesaften mens du gjør resten klart. Kutt vannmelon i biter, og bland sammen med fetaost, oliven og løk/lime. Ringle over olivenolje, og salt/pepre etter smak. Pynt med en god neve opphakket koriander. Klart!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar